Geledraak Forum over China, Hong Kong en Taiwan forum index www.geledraak.nl
Forums over China, Hong Kong en Taiwan

Loading search
 FAQFAQ    GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

China zet studenten het land uit ivm OS.
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geledraak Forum over China, Hong Kong en Taiwan forum index -> Nieuws / Actualiteit
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
geledraak

Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2008 8:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Op de website van de Nederlandse ambassade in China staat:

Quote:
Voorts heeft de Nederlandse Ambassade geconstateerd dat visa van buitenlandse studenten die reeds in China studeren en van wie het visum binnenkort verloopt, momenteel niet worden verlengd gedurende de zomerperiode. Betrokkenen zullen in principe het land moeten verlaten en in het buitenland weer een visum voor het volgende schooljaar moeten aanvragen. De officiële redenen hiervoor zijn niet door de Chinese autoriteiten bekend gemaakt.

Het zou mooi zijn als studenten in China zelf wat laten horen, dan hebben we wat eerste hand informatie!
Zijn er bv ook studenten met een visum geldig t/m augustus bijvoorbeeld? Kunnen zij wel blijven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht [ Verborgen ]
T.T.

Sub Admin

BerichtGeplaatst: Zo Mei 11, 2008 3:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan bijna niet officieler dan de website van de Ned. Ambassade. Erg vervelend voor alle studenten, maar het was te verwachten dat er geen uitzondering gemaakt zou worden voor hen op de algemene regel. Ik ga op mijn werk binnenkort maar eens informeren wanneer mijn visum verlengd moet worden. Gelukkig heb ik niets gehoord over problemen met temporary residence permits.
Mieke Nuijen

Gast

BerichtGeplaatst: Zo Mei 11, 2008 6:13 pm    Onderwerp: We of geen problemen met visa Reageer met quote

Hieronder mijn bijdrage over de vele vragen op dit forum over 'visa voor China'.
Ik bezit een visum met een geldigheid van 180 dagen (februari tot eind augustus 2008) voor een studie Mandarijn aan de Guangxi Normal University in Guilin.
De universiteit hier heeft indertijd het papieren voorwerk gedaan en het Visumbureau in Ulvenhout heeft op basis van die papieren de nodige stempels gehaald bij de Chinese ambassade in Den Haag.
Er is hier volstrekt geen sprake van studenten die voortijdig het land zouden moeten verlaten. Ik kan, als ik wil, tot eind augustus in China blijven op basis van mijn studentenvisum. De universiteit hier heeft ook geen berichten uit Beijing ontvangen dat de regels zouden zijn veranderd.

Ik heb in Guilin waar ik studeer, buitenlandse studenten en docenten benaderd en ze wat in Nederland levende vragen voorgelegd. Daaruit heb ik de, wellicht voor Nederlanders, volgende informatie gefilterd:
- Studenten met een studentenvisum en mensen met een zaken/werkvisum hebben geen problemen tijdens hun verblijf. Zij zijn namelijk traceerbaar, want hebben o.h.a. een vaste woon- en verblijfplaats.

- Mogelijk zijn er wel problemen te verwachten voor bijv. Nederlanders die in China officieus in het onderwijs werken. Het betreft dan mensen die het leuk vinden voor korte tijd - vaak voor de duur van een semester - in het Chinese onderwijs te werken. Zij werken vaak zonder officiële of vaste aanstelling en krijgen hun vergoeding over het algemeen contant uitbetaald.
Beide partijen zijn in dit geval niets aan elkaar verplicht. Men kan van de ene op de andere dag wederzijds opzeggen. Deze personen hebben kortom geen studenten- of zakenvisum, maar een toeristenvisum, want officieel werken ze niet in China. Zouden ze dat wel doen, dan zou over hun salaris belasting moeten worden betaald. Gezien de hoogte van de salarissen (200 - 400 euro per maand in de provincie Guangxi, afhankelijk van wel/geen onderwijsbevoegdheid), is dat voor de meesten geen optie. Zeker niet als ze dat vergelijken met het inkomen dat ze in hun thuisland genieten. Wel vergoedt de onderwijsinstelling vaak nog als extra de retourvlucht en de kosten van een appartement (vaak op de locatie van de onderwijsinstelling). Kortom: voor beide partijen is er sprake van een win-win-situatie. Van het bedrag dat men in het Chinese onderwijs in de provincie Guangxi 'verdient', kan men in deze provincie overigens redelijk royaal uit de voeten.

- Buitenlanders met een vaste aanstelling verbinden zich over het algemeen voor een geheel studiejaar en hebben dus een 'zakenvisum' of hoe dat ook moge heten. Zij kunnen beslist even op en neer naar hun thuisland (je hebt dan wel, naar ik begreep, een re-entry-visum nodig). Maar, zoals gezegd: de meesten kiezen voor een semester en gaan daarna wat reizen of keren terug naar huis.

- Degenen die in China officieus in het onderwijs werken, hebben naar ik begreep een toeristenvisum. Zij hebben een probleem als dat visum moet worden verlengd. Dat visum kan, met het oog op de Olympische Spelen, alleen worden verlengd in het land waar men woont. In het geval van Nederlanders die in China officieus werken, dus in Nederland.
Normaliter kon men, volgens mijn informatie althans, een visum ook verlengen in China, maar die route is dus tijdelijk niet begaanbaar.

- Met het oog op de Olympische Spelen worden nu tijdelijk alleen toeristenvisa afgegeven met, naar ik begreep, een maximale geldigheidsduur van 25/30 dagen waarbij men precies moet opgeven waar men per dag logeert. Het komt er op neer dat de Chinese overheid gewoon wil traceren waar toeristen zich op een bepaald moment bevinden. Het gaat wellicht niet eens zozeer om 'controle van de toerist', maar minstens ook om de veiligheid van de bezoekende toerist te waarborgen.
Buitenlandse docenten hier in de provincie kregen de dag voorafgaand aan de recente meivakantie het verzoek extra oplettend te zijn. Acties in de meivakantie van Free Tibet-adepten werden namelijk niet uitgesloten. Met die 'acties' zou men aandacht voor de Tibetkwestie in de thuislanden van docenten willen genereren. Voorzover mij bekend heeft niemand tijdens uitstapjes problemen ondervonden.
Ter relativering: ik, als buitenlandse student, heb nooit een waarschuwing gekregen en voorzover mij bekend ook andere buitenlandse studenten niet.

Ik heb me daarnaast ook verdiept in de vraag wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn met een Nederlander die te horen krijgt dat ie niet verder mag werken in een onderwijsinstelling in China. Theoretisch zijn, op basis van mijn informatie althans, de volgende situaties denkbaar:
- Nederlander heeft geen werkvergunning, maar een toeristenvisum. Persoon werkt dus officieus in een onderwijsinstelling. Het verlengen van het toeristenvisum in China is met het oog op de Olympische Spelen niet mogelijk. De persoon moet dus terug naar het moederland en daar krijgt men op dit ogenblik slechts een toeristenvisum van beperkte duur.
- de Chinese onderwijsinstelling wil af van officieuze buitenlandse medewerkers omdat het niet de handen wil branden aan het verscherpte toezichtsbeleid.
- Nederlander functioneert niet (onbekwaam; onbevoegd als nood ingezet; praat tijdens lessen over politiek, Tibet en andere heikele zaken terwijl dat verboden is etc.).
Over het algemeen zou in China niet direct gecommuniceerd worden waarom men van een persoon af wil. Gecommuniceerd wordt dat ´de aanstelling´ niet wordt verlengd. Feitelijk is er geen sprake van 'een aanstelling', maar slechts van een mondelinge overeenkomst. Een aanstelling is een juridische overeenkomst en verplicht beide partijen aan elkaar. Nederlanders die officieus in het onderwijs werken, maken dus een denkfout door te spreken van ´een aanstelling´. Ze hebben, zoals ik al eerder vermeldde, geen aanstelling. In het geval van een officiële aanstelling zouden ze een werkvisum hebben gehad of bezeten moeten hebben.

Tot slot:
Ik voel me uiterst veilig in China en heb geen enkel moment het gevoel dat ik word gecontroleerd of dat ze me liever kwijt zijn dan rijk. Integendeel zelfs.
Daarbij moet gezegd dat ik mij uiteraard hou aan de 'spelregels' die in ieder informatief boekje over China zijn terug te vinden.

Ik vind China een prachtig land en ik bewonder de Chinese bevolking voor haar werklust, haar geestdrift en 'open mind': ze zijn zonder enige uitzondering belangstellend naar mijn Westerse cultuur en achtergrond en verdiepen zich erin. Naar mij zijn ze bovendien open, loyaal, gastvrij, behulpzaam en dienstverlenend. Ik heb hier werkelijk een toptijd en het verdriet mij zeer dat het land en haar bevolking de afgelopen maanden in veel media zo eenzijdig in beeld worden gebracht. Ook de gewone Chinees moet daar pijn van hebben.
Naar boven
geledraak

Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo Mei 11, 2008 8:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt Mieke, een mooie update!

Op de weblog http://thechinavisa.blogspot.com/ staat nog meer laatste nieuws cq geruchten, o.a. 10.000 Afrikanen die hun business moeten beeindigen in Guangdong omdat ze hun multiple entry business visa niet kunnen verlengen
Naar boven
Hugo

Drakoloog

BerichtGeplaatst: Di Mei 13, 2008 9:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hieronder een mail die de Leidse Universiteit naar haar studenten stuurde hierover. Deze info is alhier -voor zover ik weet- nog steeds de huidige status.

[18 april 2008]

dear students,

further to the message below, to all students of chinse studies
currently enrolled at leiden university, here's some follow-up. we've
also included private email addresses of those studying at SDU, PKU and
BLCU, hoping these are still valid and the list is complete.

media coverage since yesterday suggests that the original reports may
have been exaggerated. chinese media have dismissed the original reports
as rumors. see, for instance,

http://www.chinadaily.com.cn/olympics/2008-04/18/content_6628487.htm.
http://news.xinhuanet.com/english/2008-04/18/content_8005209.htm
http://news.163.com/08/0418/14/49QN0LA00001124J.html

in a nutshell, it appears that regular full-year and full-term programs
as well as summer schools should go ahead as planned.

at the same time, however, we have learned from various quarters
(individual correspondence and the netherlands education support office
NESO in beijing, via NUFFIC) that visa procedures (including
applications for extensions) appear to have become stricter in the
run-up to the olympics. this may have contributed to inaccurate
reporting. please ensure you make the relevant inquiries in timely
fashion, at the chinese embassy in the hague or the domestic bureau that
handles extensions.

let's hope this is how things stand and study programs will go in fact
through as planned, with as little disruption to your travel plans as
necessary.

should new information reach us on this matter, we'll be in touch again.

cordially,
XXXXXXXX
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht   Bekijk de homepage
geledraak

Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Mei 13, 2008 11:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hugo, dit is toch wat verouderde info. Zie de informatie die de Ned. ambassade afgelopen dagen had geplaatst op hun website hollandinchina.org:
Ik herhaal het nog maar eens:

"Voorts heeft de Nederlandse Ambassade geconstateerd dat visa van buitenlandse studenten die reeds in China studeren en van wie het visum binnenkort verloopt, momenteel niet worden verlengd gedurende de zomerperiode. Betrokkenen zullen in principe het land moeten verlaten en in het buitenland weer een visum voor het volgende schooljaar moeten aanvragen. De officiële redenen hiervoor zijn niet door de Chinese autoriteiten bekend gemaakt. Zodra hierover meer duidelijkheid komt, zal dit op deze website gepubliceerd worden."

het lijkt er dus op dat het bericht van dpa in april, dat eerst werd afgedaan als gerucht, mogelijk toch waar is. Maar wat is zeker in deze tijden? Confused
Naar boven
Hugo

Drakoloog

BerichtGeplaatst: Di Mei 13, 2008 1:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, 18 april is inderdaad oud, maar ik vond deze info toch wederom vanochtend in mijn mailbox, nadat iemand wat kritische vragen was gaan stellen. Het lijkt erop dat de Leidse Univ voorlopig vasthoudt aan dit standpunt...
Het bericht op hollandinchina.org lijkt mijzelf ook reeler.

groet,
Hugo!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht   Bekijk de homepage
geledraak

Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Mei 13, 2008 2:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een weblog van een Nederlander die al in China is, geen vergunning krijgt om les te geven in Huize (Yunnan):

Quote:
(9 mei) Slecht nieuws vanmorgen. Lesgeven is niet toegestaan. Vanwege de Olympische spelen mogen buitenlanders geen werk doen in China. En dat terwijl het een paar duizend kilometer ver weg is in Beijing. Maar ja, zo is het nu eenmaal. Ik hoorde in het vliegtuig al dat veel buitenlandse studenten die in Beijing waren, er plotsklaps werden uitgezet. Ik heb misschien nog geluk dat ik hier kan blijven (...)

http://abensonja.waarbenjij.nu/site/index.php?page=message&id=2488817
Zie 8 en 9 mei.
Naar boven
Martijn

Expert

BerichtGeplaatst: Di Mei 13, 2008 9:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik hoorde in het vliegtuig al dat veel buitenlandse studenten die in Beijing waren, er plotsklaps werden uitgezet. Ik heb misschien nog geluk dat ik hier kan blijven (...)

Gaan we nu opeens dingen die een of ander weblogger al als gerucht heeft gehoord, hier op het forum melden? Lijkt me geen goede zaak; laten we ons hier beperken tot informatie uit de eerste hand.

(Hoogst opmerkelijk weblog trouwens: reeds vandaag is de dagboekbijdrage van 20 en 21 mei geplaatst!)

Zoals bijvoorbeeld ik, die van september tot en met januari in Shenyang zal studeren. Mijn universiteit (Gent) vroeg me om extra info voor de visum-aanvraag. Men wil de namen en voornamen van mijn ouders weten, plus een telefoonnummer waarop ze bereikbaar zijn, plus de datum van mijn vlucht terug naar België.

Een feitelijke aanwijzing dat de visumaanvraag strenger is geworden dus. Dat we niet zouden mogen gaan, daarvan is totaal geen sprake.
geledraak

Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Mei 13, 2008 11:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

naar China gaan om te studeren na de zomer zal zeker wel mogelijk zijn.
Het gaat erom dat mensen die een visum hebben tot bv juni, en in aug. verder wilen studeren, eerst china uitmoeten om in eigen land opnieuw een visum aan te vragen. Over die groep gaat het hierboven
Naar boven
Sander

Kenner

BerichtGeplaatst: Wo Mei 14, 2008 2:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het aanvragen van F en Z visas wordt steeds moeilijker. Een vriend van me, op uitnodiging van de overheid hier, heeft net een nieuwe F visa gekregen, maar moet ELKE 90 dagen het land verlaten en opnieuw binnen komen... En waarom? Joost mag het weten...

Voor nieuwe Z visa's moeten minimaal een Bachelor degree overhandigd worden EN is na afstuderen minimaal 2 jaar related werk ervaring vereist.

Studenten die hier nu zijn, waarbij het visa VOOR Augustus afloopt, wordt inderdaad gevraagd weg te blijven... tot nader order.

Voor hen die een geldig studentenvisum hebben, doorlopend door de Spelen, helaas, geen idee van.

Voor het omzetten van een L naar een F visa? Helaas, pindakaas... ga terug naar het land van herkomst of visa-aanvraag, en vraag opnieuw... net Monopoly...

Voor de Spelen wil men graag laten zien wat CHINA te bieden heeft, in plaats van alle niet-Chinezen hier. Helaas zit ik er toch midden in...

Goed niews, over 120 dagen is het allemaal wer terug naar normaal Smile
geledraak

Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Mei 29, 2008 9:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is inderdaad een vervelende situatie! Hopelijk lukt het via Hangzhou, want teruggaan naar Nederland is wel een heel dure optie.
Binnenkort gaan ook de ca 300 medewerkers van Holland Heineken House hun visumaanvraag indienen. Hopelijk verloopt het soepel.
Naar boven
beijing2008

Drakoloog

BerichtGeplaatst: Do Mei 29, 2008 10:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die krijgen vast een uitnodiging...Piyou!!! PongBei!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht   Yahoo messenger MSN messenger
Lao Wei

Drakoloog

BerichtGeplaatst: Ma Jun 02, 2008 4:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk zelf dat deze medewerkers van het HHH nog best wel een probleem krijgen maar net zoals je zegt we wachten af hoe dit gaat.

Ik zelf heb mijn resident permit en working permit gemakkelijk kunnen verlengen met een jaar vorige week bij het PSB in Beijing. Wel gezorgd dat alle papieren correct waren. bij het indienen van de papieren hier voor stond een lange rij, en heel veel boze en teleurgestelde mensen die hoorden dat ze het land uitmoesten of geen verlenging kregen. Nee de nieuwe regels zijn geen reclame voor China.

Lao wei
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht [ Verborgen ] MSN messenger
beijing2008

Drakoloog

BerichtGeplaatst: Wo Jun 18, 2008 12:47 pm    Onderwerp: Ook Chinese studenten uit Beijing Reageer met quote

Lees net op GD Nieuws dat Chinese studenten "om veiligheidsredenen"van o.a. de campussen af moeten en Beijing verlaten.
FF ruimte maken voor alle internationale bezoekers?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geledraak Forum over China, Hong Kong en Taiwan forum index -> Nieuws / Actualiteit Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls