Geledraak Forum over China, Hong Kong en Taiwan forum index www.geledraak.nl
Forums over China, Hong Kong en Taiwan

Loading search
 FAQFAQ    GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Nederlands geven in China

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geledraak Forum over China, Hong Kong en Taiwan forum index -> Werken in China
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2012 11:53 am    Onderwerp: Nederlands geven in China Reageer met quote

Hallo allemaal,

Mijn naam is Paul Driest. Ik werk momenteel als inburgeringdocent in Almere. Ik ben bezig om oud- en nieuwkomers te begeleiden naar het inburgeringsexamen.

Ik wil graag les geven in China vanaf de zomer 2012, voor minimaal 1 jaar. Het liefst geef ik Nederlands les. ik heb geprobeerd om vanachter mijn computer deze baan te vinden, maar dit is nog niet gelukt. Ik denk dan aan Nederlands voor Chinezen die moeten voldoen aan de WIB (Wet Inburgering Buitenland) en Chinezen die in Nederland gaan studeren.

Misschien hebben jullie adviezen/ tips.

Ik hoor graag van jullie.

mvg,

Paul Driest
Naar boven
ronald-1

Gast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2012 9:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien eerst in China gaan inburgeren.
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2012 4:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Paul, ben je ooit wel eens in China geweest? China is 230 x Nederland dus zoek eerst eens uit waar je in China "Nederlands" wil geven en of er wel vraag naar is.
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2012 11:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Paul,
Je hebt niet opgeschreven welke talen je kan (luisteren, spreken, lezen en schrijven).
Engels, Mandarijn, Kantonees en Shanghai?
Naar boven
beijing2008

Drakoloog

BerichtGeplaatst: Wo Apr 18, 2012 3:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat er in Beijing een NL [basis]school is.
Jouw plan is leuk bedacht, maar ben het met de anderen eens;
hoe kom je aan een workpermit
hoe kom je aan klanten
wat denk je te verdienen.
hoe is je kennis van Chinese talen?
met Engels kom je meestal met Chinese dames niet ver,tenzij ze een universitaire opleiding hebben.
Zou het eerst een online proberen, via oa QQ, om contacten te leggen.
Of misschien via guanxi.nu,als daar vraag is naar een NL docent voor personeel uit China.
Meeste Chinezen die in NL studeren , doen, zover ik weet, Engelstalige opleidingen.

email;os.beijington@gmail.com
Chairman of Welfare For Migrantsnl.org
[ http://wfmnl.org/team.html ]
LinkedIn ;Europe and Law
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht [ Verborgen ] Bekijk de homepage Yahoo messenger MSN messenger
Tomchin

Expert

BerichtGeplaatst: Wo Apr 18, 2012 6:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

'k Weet zelf niets over les geven in Beijing (de vraag daarnaar is wellicht heel klein?), maar 'k vind het wel wat vreemd dat iedereen hier zegt dat je Chinees en nog andere talen moet kunnen spreken om als leraar Nederlands in China aan de slag te kunnen. Hoeveel "leraars Engels" zijn er niet in China die geen letter Chinees spreken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht  
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2012 9:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

beste,

bedankt voor jullie berichten. Een antwoord op jullie vragen/ opmerkingen:

1. Ik ben bezig met een cursus mandarijn en ik doe op 17 juni examen voor niveau 1.

2. Mijn aandacht is gefocused op Ghangzhou regio, omdat daar de meeste mensen vandaan komen die naar Nederland gaan.

3. Het beste is het om te werken voor een organisatie die Nederlandse aanbiedt aan mensen die inburgeringsplichtig zijn.

4. Ik geef momenteel inburgeringsles, ook aan Chinezen. Daar zijn ook mensen die geen woord Engels / Nederlands spreken en toch lukt het om te communiceren en ze Nederlands te leren.

Ik heb vorige week een advertentie gekregen van mijn docent Chinees. In die advertentie worden Nederlandse lessen aangeboden in Ghangzhou. Ik ga kijken of ik misschien via deze organisatie les kan geven.

Ik hoor het graag als julie meer tips/ adviezen hebben.

alvast bedankt,

Paul Driest
Naar boven
Fons

Drakoloog

BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2012 10:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Moet dat niet Guangzhou zijn? De plaats die je noemt ken ik niet.
Helaas spreken ze in Guangzhou vooral Kantonees, geen Mandarijn, maar dat hoeft blijkbaar niet uit te maken bij het aanleren van Nederlands.
www.chinaherald.net
www.fonstuinstra.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht [ Verborgen ] Bekijk de homepage MSN messenger
JM

Kenner

BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2012 2:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mensen in Guangzhou spreken Kantonees. Maar veel begrijpen Mandarijn. Beter je spreekt iets Chinees dan helemaal niks. Trouwens is de taal altijd nuttig in het dagelijkse leven.

Toen ik wist dat ik naar Nederland ging uit Hong Kong, kon ik geen enkele Nederlandse cursus vinden. Russian, Duits, Frans, Italiaans....wel, maar Nederlands?? "Weet je zeker dat je wel Nederlandse taal wil leren?" Dat was het antwoord tijdens mijn zoektocht in Hong Kong.

Het is prachtig dat je al inburgeringsles aan Chinezen geef. Dat zit wel mooi in je CV. Je eraving met Chinese leeringen is een plus. Je Chinese docent die je de advertentie gaaf is hulpzaam. Typisch Chinese!
Naar boven
rotflmao

Expert

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 4:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Paul, als je op Baidu zoekt naar 荷兰语 广州, dan vind je wel enkele resultaten, ook met enkele scholen waar je Nederlands kunt studeren. Bovendien wordt er op Chinese fora gesproken over Chinezen die in Guangzhou een examen Nederlands moeten afleggen, dus dan zou er daar in de buurt ook vraag moeten zijn naar mensen die hen dit Nederlands kunnen helpen leren. Ik weet niet hoe goed je Mandarijn is met niveau 1, maar misschien dat je deze scholen via het internet kunt aanschrijven.

Wat betreft Mandarijn en Kantonees, je zult zelf door je werk wel een aardig beeld hebben van de Chinezen die naar Nederland komen en in hoeverre ze Mandarijn spreken. Wil je verder ook opties voor de rest van China openhouden, dan lijkt het me toch toepasselijker Mandarijn in plaats van Kantonees te leren, wat je dus ook al doet Wink

Veel succes ermee!
Naar boven
JM

Kenner

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 10:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kantonees is een heel moelijke taal om te leren. Mijn man heeft nog geen Kantonees onder de knie. Ik denk dat het nooit zal zijn.

Guangzhou is geen Pyongyang. Maak je geen zorgen. Je volgende stap is misschien werkvisa te aanvragen. Ook je Chinese docent kan daarvoor je helpen (b.v. formulier invullen, papier voorbereiden...).
Naar boven
RobVe

Gast

BerichtGeplaatst: Do Mei 17, 2012 9:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Neem eens contact op met het Nederlands consulaat in Guangzhou. Die zijn altijd zeer behulpzaam en weten zeker de contacten hiervoor wel te vinden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geledraak Forum over China, Hong Kong en Taiwan forum index -> Werken in China Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls