Kosten levensonderhoud NL'er in China

Kan ik pinnen in China? Wat is de yuan? Alle vragen over geldzaken kunt u hier kwijt.

Kosten levensonderhoud NL'er in China

Berichtdoor T.T. » 16 Feb 2006 03:16

Ik kreeg een emailtje met de vraag hoeveel ik nu per maand kwijt ben aan levensonderhoud in China als Nederlander. Aangezien ik het wel een interessante vraag vind, beantwoord ik die op het forum.

n.b. euro is op dit moment rond de 9.5 yuan waard. Voor simpel rekensommetje deel je dus gewoon de yuan-bedragen door 10 en tel er zo'n 5 procent bij.

Ten eerste is het natuurlijk erg afhankelijk van waar je woont. Ik woon zelf in Shenzhen en dat is een relatief dure stad, vergelijkbaar met Beijing en Shanghai schat ik.

Van de vaste lasten is de huur het hoogst. Je kan een appartementje (slaapkamer, woonkamer, douche, keuken, balkonnetje) huren voor minder dan 1000 yuan per maand. Wij zijn incl. gas, electra, internet, water dacht ik rond de 2000 yuan/maand kwijt.

Daarnaast moet je natuurlijk eten en drinken. Een fles water kost ongeveer 1.6-2 yuan, maar je kan ook goedkopere grote flessen kopen voor op zo'n machine. Daarnaast koop je rijst in een 5kg zak voor 20-25 yuan ongeveer. 300 gram kipfilet kost ongeveer 6 yuan dacht ik. Groenten zijn hier allemaal vrij goedkoop. Brood kost zo'n 5 yuan voor zo'n 10 sneetjes of een 12 minibolletjes. Potjes jam kosten rond de 6-10 yuan. Instant-noodles zijn ook erg goedkoop. 1kg bananen kost 7 yuan. Qua eten ben je naar schatting gemiddeld 30 yuan kwijt (als je tenminste 3 maaltijden thuis eet). Een fles 'Great Wall' rode wijn kost ongeveer 29 yuan, bier is volgens mij goedkoop want dat wordt volop gedronken. Kaas is (vanzelfsprekend) duur, net zoals boter. Dat moet je gewoon niet te vaak eten. Vruchtenyoghurt is wel betaalbaar, maar als je onze traditionele yoghurt zonder zoetstoffen zoekt, moet je ten eerste hard zoeken en ten tweede veel meer betalen (dacht 10 yuan voor zo'n 300ml).

Ik ben zelf geen uitgaansbeest, dus dat bespaart veel geld. Restaurants zijn niet duur over het algemeen, maar je moet toch al snel 50-100 yuan rekenen voor twee personen.

Vervoer is een variabele uitgavenpost. Bus naar het centrum kost zo'n 3-4 yuan pp enkeltje (duurt een uur). Sommige bussen zijn slechts 1 en andere 2 yuan. Taxi begint in Shenzhen bij 12 yuan dacht ik, in Ganzhou bij slechts 4 yuan (let wel op dat je op meter rijdt, ze willen je regelmatig bedonderen!)l.

Kortom: 2000 yuan (verblijf) + 30x30x2=1800 (eten) + 15x8x2=240 (vervoer)+ 300 (restaurants) + 300 (variabele kosten) = volgens mij kom je op zo'n 4600 yuan/maand voor 2 personen.

Wij zijn minder dan die 4600 kwijt schat ik voor de komende maand.

Dan moet je echter nog een verzekering hebben (NL'se verzekering 50 euro / maand: basis 500 eigen risico + speciale reisverzekering + zorgtoeslag), visa elk jaar of elke 3 maanden enz. Bovendien moet je in het begin nog wat standaardspullen kopen zoals vork en mes, borden, enz enz.

Wil je goedkoop leven, dan moet je gewoon jezelf aanpassen en veel thuis eten. Geen Westers eten, maar vooral veel rijst en noodles met groenten en wat vlees.

100-yuan biljetten zijn hier nog steeds vrij groot en worden altijd in de winkel gecontroleerd. In Nederland kijken we niet echt om naar 10 euro natuurlijk :)
Laatst gewijzigd door T.T. op 10 Mrt 2006 11:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
T.T.
Sub Admin

Ads are not endorsed by yourdomain.com or the staff thereof and visitors should perform their own due diligence on the product or service offered.

Uitgaves

Berichtdoor Bart » 16 Feb 2006 22:38

Ik denk dat je het zo gek kan maken als je zelf wil ( net zoals in Ned )

Mijn vrouw stuurt een keer per jaar samen met haar broer en zussen geld naar China (¢ã 1000 totaal) en mijn schoon ouders kunnen daar een jaar lang heel riant van leven.
Ze hebben dan wel een eigen huis dus hebben geen woon lasten.

En om de rekening van de stroom moet je ook lachen ik ging hem samen met mijn schoonvader betalen de rekening was door ons verblijf erg hoog die maand ja hij was wel 25 yuan !!

Ik begreep wel dat als ik mee boodschappen ging doen alles meteen veel duurder werd en ze hadden dan ook het liefste dat ik niet mee ging naar de markt e.d.

Gr Bart
Bart

Berichtdoor T.T. » 17 Feb 2006 06:19

Hoi Bart, voor 1000 euro kan in Shenzhen volgens mij niemand 'riant' leven, dus ik gok dat jouw schoonouders in een goedkopere streek wonen. Je hebt wel helemaal gelijk dat je het zo gek kan maken als je zelf wilt. Er wonen hier mensen die in BMW's en Mercedessen rondrijden en wonen in luxe villa's. Dat zal zeker wat kosten ;)
Gebruikers-avatar
T.T.
Sub Admin

Riant ?

Berichtdoor Bart » 17 Feb 2006 23:06

Ze wonen in een klein dorpje in de buurt van wenzhou, het is er ( zeker in onze ogen) zeer goedkoop . De mensen klagen echter wel dat de prijzen de laatste tijd "de pan uit rijzen".

Een oom van mijn vrouw heeft er een "fabriekje"er werken mensen zo'n 80 uur per week onder nou niet echt optimale omstandig heden en die verdienen tussen de 800 en 1000 yuan per maand.Dat zou daar al best een redelijk salaris zijn.

Dus voor die mensen is ¢ã 1000 bijna een jaar salaris .

Ik geloof meteen dat er per streek zeer veel verschil in zit.

Gr Bart
Bart

Berichtdoor Gast » 22 Feb 2006 21:41

Ik vroeg mij zo af na dit alles gelezen te hebben.

Welke plaatsen of omgevingen in China zijn dan het goedkoopst om te wonen ?

Wat is de mooiste omgeving om te wonen?

Het is ook mijn bedoeling vanaf Juni t/m September eens uit te kijken naar een plaats in China om mij daar te gaan vestigen.

Suggesties zijn dan ook van harte welkom.

Groeten Wim
Gast

Berichtdoor Rog » 23 Feb 2006 03:01

Het Westen is over het algemeen het goedkoopst. Daarentegen zijn de kustprovincies in het (Zuid) Oosten het duurst maar ook economisch het meest bloeiend. Natuurlijk zijn kleinere plaatsen goedkoper dan grote steden, maar die laatste zijn dan weer meer prosperous en je kunt er (bijna) alles krijgen.

Schoonheid is een kwestie van smaak. Veel lui zweren bij het Karstgebergte bij Yangshuo - een inspiratiebron voor vele dichters en schilders - van de andere kant heb je daar weer geen 20 verdiepingen tellende warenhuizen. Of hou je meer van strand en kokosnoten, dan is Hainan een goeie. Wil je cultuur kun je je wellicht in Beijing of Xian nestelen, maar dan betaal je ook meer.

Ik doe even een gooi naar de meest saaie stad: Lanzhou (ook een van de goedkoopste). En de mooiste... ehr... Chongqing? Da's dan wel puur chauvinisme! En het doel van de hoofdpersoon uit Slauerhoff's roman: Het Leven op Aarde, waar hij het Tsjong King noemt.
Gebruikers-avatar
Rog
Drakoloog

Berichtdoor Peter » 25 Feb 2006 12:02

Anonymous schreef:Ik vroeg mij zo af na dit alles gelezen te hebben.

Welke plaatsen of omgevingen in China zijn dan het goedkoopst om te wonen ?

Groeten Wim

Zo ver mogelijk van de kust af Wim. Als je in bv Shanghai (dat ik goed ken en regelmatig kom omdat mijn vrouw daar oorspronkelijk vandaan komt) een westerse levenstijl wilt handhaven dan heb je meer geld nodig dan in Nederland.
Wanneer je je aanpast wordt het al een stuk goedkoper. Wij zijn in 2004 in Yunan geweest en dat is (voor onze begrippen) echt spotgoedkoop. Mooie omgeving trouwens, dat zie ik wel zitten voor na mijn pensionering.... :D
Een tocht van 1000 mijl moet beginnen met een eerste stap.
Lao-tse
Chinese filosoof (604 BC - 531 BC)
Peter
Expert

Berichtdoor Jacques » 28 Feb 2006 17:38

Interessant...

Woonruimte is verzorgd, maar waar ik woon kan je makkelijk een riant appartement voor 700 RMB huren (horen zeggen, nog niet zelf gecontroleerd). Kleine stad (500.000 inwoners) dus erg goedkoop en twee uur treinen vanaf Beijing, dus mocht de behoefte naar kaas en andere luxeprodukten ontstaan, dan is dat nog altijd een optie.

Maar goed, de nieuwe maand start morgen, dus ik zal het eens precies bijhouden!

Oh... schoonouders wonen in Yunnan; inderdaad spotgoedkoop en een van de betere regios in China om te wonen...
Running a bar/restaurant in Lijiang!
Jacques
Drakoloog

Shanghai

Berichtdoor Auke » 26 Nov 2006 18:32

Dit is een boeiende post.

Wij gaan binnenkort in Shanghai wonen en ik ben erg benieuwd hoe hoog de kosten voor levens onderhoud zijn.

We zijn beiden mensen die niet supper veel luxe nodig hebben, we zijn niet zo van de toeters en bellen. reizen dat vinden we wel leuk, lekker eten houden we ook van.

ik begrijp al dat Shanghai een wat duurdere stad is. Maar aan wat voor kosten zou ik dan moeten denken?
Groet,

Auke.

www.jomm.nl
Auke
Groentje

Berichtdoor JC » 27 Nov 2006 10:39

Ik weet dat de grootmoeder, vader en stiefmoeder van mijn vrouw in een klein stadje ten Westen van Xi'an vlot toekomen met 1000 yuan/maand. Dit is echter voor een typisch chinese levensstijl. Het appartement is de eigendom van de grootmoeder dus die kosten hebben ze ook niet. Het viel mij op dat chinezen enorm zuinig zijn met water en electriciteit, die schijnen vrij duur te zijn daar.
Groenten waren goedkoop (zeker als de chineze ze zelf kopen op de markt, maar laat vooral je grote neus er niet zien), vlees is over het algemeen duur.
De restaurants waren er goedkoop, als ik er met mijn vrouw op restaurant ging eten kwamen we makkelijk toe met 50 yuan. Voor 37 yuan had je er zelfs hot-pot à volonté (big mistake, met mij als klant :-) ). Xi'an was vanzelfsprekend duurder. Restaurantbezoekje liep van 30 yuan - 80 yuan / persoon. Ik moet er wel bij vertellen dat die 80 yuan zeer luxueus was en we enkele 'duurdere' dingen hadden besteld.
We hebben ook regelmatig fruit gekocht, gewoon langs de weg. Dat was supergoedkoop.
JC
Kenner

Berichtdoor walter » 11 Mrt 2007 05:11

wij wonen in chengde (250 km ten noord oosten van beijijng) 4 uur met de trein voor2 euro. huur een riant appartement met 2 slaapkamers voor 70 euro per maand. komt nog een tientje electra,gas,water bij. We eten 2 maal daags in chinese restaurants. gemiddeld kost een goede maaltijd hier ong 5 uero voor ons tweeen. Dus al met al komen we met 500 euro riant rond.
www.king-boats.com rubberboten
walter
Geïnteresseerde

Berichtdoor walter » 11 Mrt 2007 05:22

oja nog even wat prijzen voor de gein.
pakje gewone sigaretten 20 cent, cola 2 ltr 70 cent,taxi in de stad 50 cent, taxi naar beijijng 4 uur 35 euro,jeans 7 euro,shirt 5 euro,drinkwater 20 liter 60 cent,jaar abonnement op china daily krant 50 euro( wordt 6 hoog gebracht),500 gr nescafe (250 kopjes) tientjeniuew bed met matras 250 euro,lamineer machine 20 euro oja grote ijsco (puntij) 10 cent
de tikets voor de o;ympische spelen bij het voetbal starten bij 4 euro, hotel 10 euro
ik kan nog wel even doorgaan maar je kunt nu al wel begrijpen dat het hier niet duur is.
Westers leven is wel mogelijk maar dat kost echt aanzienlijk meer.
Dan kost een kop koffie in een mooie zaak al gauw 2,50. een klein flesje heiniken(export) 2 euro maar het lokale bier yoho 0.8 ltr voor 50 cent
www.king-boats.com rubberboten
walter
Geïnteresseerde

Berichtdoor jerryo » 13 Jul 2007 06:40

Tja, Overal anders natuurlijk....
In Shanghai zal ik deze prijzen echt niet tegenkomen. Ik kan wel wat aangeven: Taxi in de stad minimaal 1,10 euro, gemalen koffie (Nescafe is niet te drinken natuurlijk ;-)) 10 euro, naja, spullen voor je huis check Ikea. Maar voor 250 moet je wel een aardig bed kunnen krijgen.
Waterbottle 16 liter betaal ik 1,60 voor, brood 50 cent, broodje bij de Subway 2,30 euro. Broodje bij de Westin 5 euro.
Eten in een Chinees restaurant zonder Engels menu: vaak rond de 1,50 per gerecht. Metro 20-30 cent.

Het belangrijkste natuurlijk: M'n woonruimte (160m2), 30 min lopen van NanjingXiLu; 550 euro excl. gas, licht, water.

Mobiele telefoon: woon hier nu 7 maanden, bel vrij veel (tja, wat is vrij veel..) en ben tot nu toe 40 euro totaal kwijt...

Ach alles in perspectief plaatsen; m'n salaris is ook 1/3 van dat het in Nederland was :lol:
jerryo
Geïnteresseerde

Ads are not endorsed by yourdomain.com or the staff thereof and visitors should perform their own due diligence on the product or service offered.

Terug naar Geldzaken