adverteren     onze diensten     Twitter     contact     disclaimer     privacy     redactiestatuut     over Geledraak.nl     sitemap  
 
 
 
artikel doorsturen  

Deze week op televisie
China op TV en radio
Lees de tv tips voor de komende week op de
tv tips pagina.
Uitwisseling


Subsidiënt  Geledraak.nl :


'Chinees in het zonnetje’(6): Kevin Guan, oprichter AsiancliQ
publicatiedatum: 11-08-2012
door: Guido van Oss

In deze zesde aflevering van ‘Chinees in het zonnetje’ een portret van Kevin Guan, oprichter AsiancliQ, een Aziatsch-Europees netwerkplatform. “Op gebied van marketing is China vaak behendiger dan Nederland.” Redacteur Guido van Oss van geledraak.nl doet verslag.

In 2009 richtte Kevin Guan AsiancliQ op. “Deelname aan de organisatie staat voor iedereen open, maar daarbij is het uiteraard logisch dat deelnemers aan onze activiteiten wel enige link met Azië hebben. In de praktijk zijn veel van onze leden overigens Chinese Nederlanders, vooral net afgestudeerden, ondernemers en ‘high potentials’ zijn actief. De activiteiten die AsiancliQ organiseert, bevinden zich volgens Guan op een breed vlak. “We organiseren maandelijkse netwerkborrels in de vijf grote steden van Nederland, hebben ieder kwartaal een groots opgezet evenement en bieden via onze site een platform aan bedrijven en particulieren.”

Kevin Guan in actie

Guan: “Via onze website kan men elkaars cv bekijken, kunnen bedrijven zich presenteren en kunnen restaurants kortingen aanbieden. Verder promoten we uiteraard onze eigen evenementen.”

Kevin Guan bracht de eerste twaalf jaar van zijn leven door in de miljoenenstad Wenzhou, het herkomstgebied van veel Chinese restauranthouders in Nederland. “Na de emigratie naar Nederland zijn mijn vader en moeder, voorheen in China actief als ambtenaar en accountant, in Nederland ook een restaurant begonnen. Inmiddels zijn ze beiden gepensioneerd. Mijn studie en carrière spelen zich hoofdzakelijk in Nederland af. Op de Vrije Universiteit in Amsterdam studeerde ik af op het gebied van informatica en marketing. Daarna was ik actief als managementconsultant. Inmiddels ben ik zelfstandig ondernemer en het grootste deel van mijn tijd actief voor AsiancliQ. Daarnaast werk ik nog binnen de e-commerce, ik zet bijvoorbeeld een internetmarketing-campagne op, bedenk strategieën en doe  webshop-projecten.”

Informeel samenzijn bij evenement ‘Powered by knowledge and Growth by sharing'

Bij AsiancliQ denken mensen volgens Guan vaak aan een organisatie die Asian Parties organiseert of aan een Aziatische studentenvereniging. “Ten onrechte, wij zijn een professionele netwerkorganisatie. Maar gezelligheid is uiteraard een belangrijk aspect. Op onze maandelijkse vrijdagmiddagborrels vind je veel ZZP-ers en mensen met een eigen bedrijf. Na een week van hard werken wordt er gelegenheid geboden tot een ontspannen samenzijn in een informele sfeer, waarbinnen alle ruimte is om nieuwe contacten aan te gaan voor zowel zakelijke als persoonlijke doeleinden. Bij de grote evenementen die ieder kwartaal op een centrale plek in Nederland, veelal in de Randstad, worden georganiseerd staat steeds een thema centraal. Zo hebben we onlangs in juni op het kasteel Woerden een evenement ‘Powered by knowledge and Growth by sharing' georganiseerd.”

 

Met zo'n vijftig medewerkers, deels betaalde krachten deels vrijwilligers, is AsiancliQ een grote speler op netwerkgebied. Kevin Guan: “Bovendien zoeken we nu uitbreiding in andere Europese landen als België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook ben ikzelf voor het uitbreiden van ons netwerk regelmatig in China. In Nederland streven we naar meer samenwerking met andere Azië-netwerken. Dit zou veel meer rendement opleveren. Naarmate een organisatie groter is, kan die kwalitatief betere en grootser opgezette evenementen organiseren. Je ziet nu bijvoorbeeld dat bijna iedere universiteit en hogeschool een aparte China-carrièredag organiseert. Als je een aantal van deze dagen met elkaar zou bundelen, kun je interessantere sprekers uitnodigen, meer netwerkmogelijkheden creëren en een meer spectaculair evenement organiseren.”

Netwerken is de kernactiviteit van AsiancliQ, Kevin Guan in het midden

Welke verschillen ziet Kevin Guan tussen Nederland en China? “Een belangrijk verschil is dat er in Nederland veel ruimte is voor innovatie en nieuwe ideeën. China zou veel kunnen leren van de enorme innovatie die bijvoorbeeld op een universiteit als Delft op technisch gebied plaatsvindt. Het onderwijssysteem binnen China maakt dat studenten heel ijverig het studiemateriaal reproduceren. Maar de Chinese studiemethode werkt aanvankelijk nogal belemmerend op de creativiteit. Pas na het afstuderen en uitwisselingsprogramma’s komt daar meer ruimte voor.”

Chique tafelen in kasteel Woerden tijdens evenement ‘Powered by knowledge and Growth by sharing'

Kevin Guan: “Zowel China als Nederland zijn contactgedreven landen waarbinnen netwerken erg belangrijk is. Maar in de interactie tussen Nederlanders en Chinezen ontstaan, bijvoorbeeld bij het zakendoen, nogal eens verkeerde verwachtingen. De meeste Chinezen zijn nu eenmaal minder rechtstreeks en minder open dan Nederlandse zakenmensen gewend zijn en verwachten. Toch is de mentaliteit onder Chinezen, zowel in het algemeen als bij het zakendoen, wel aan het veranderen. De Chinese stijl ondergaat wel degelijk invloed van onze westerse manier van zakendoen en de opkomst van nieuwe communicatiemedia.”

Kevin Guan als presentator 

“De nieuwe generatie Chinezen die nu opgroeit, communiceert anders dan de vorige generatie. Mede door toedoen van het internet zien jonge Chinezen, ondanks de censuur, veel meer van de wereld. Dat heeft hun blik op de werkelijkheid aanzienlijk verbreed. Ook al probeert de Chinese regering er grip op te houden, toch groeit er nu een generatie op die zich steeds vrijer gedraagt en zich over veel meer zaken een mening vormt en die ook steeds meer uitdraagt.”

Chinese fotografe op kasteel Woerden bij evenement ‘Powered by knowledge and Growth by sharing'

Op een aantal terreinen zou China kunnen leren van Nederland, aldus Guan: “Bijvoorbeeld op het gebied van waterzuivering en watermanagement, beheersing van calamiteiten en duurzame productie. Omgekeerd kan Nederland leren van bijvoorbeeld de hoge productiviteit en de snelle introductie van nieuwe innovatieve producten in China. Wat marketing betreft is China veel behendiger dan Nederland in het op een vroeg moment blootstellen van nieuwe producten aan het publiek. Op dat gebied zet China de trend.”

Aziatisch- en vooral ook Chinees-Nederlandse high potentials ontmoeten elkaar bij AsiancliQ

 

 

 

 

 
Gerelateerde pagina's  
'Chinees in het zonnetje' (1): Sien Yie Trieu: studente pedagogiek en boeddhiste
Chinees in het zonnetje (7): Hellen Li, tolk/vertaalster
Chinees in het zonnetje (8), kandidaat Tweede Kamerlid PvdA Mei Li Vos
‘Chinees in het zonnetje’(3): Willa Wu, studente financiën
‘Chinees in het zonnetje’(4): Julie O'Yang, schrijfster en beeldend kunstenaar
‘Chinees in het zonnetje’(5): Dimitri Woei, bestuurslid CJO en hindoe
‘Taiwanees in het zonnetje’ (2): Amy Hsiao: docente Chinees en onderzoekster
reageren op artikelreageren
advertenties Ned.-China



Kijk hier Youtube filmpjes:
Loading...


Gastpagina's

VNC Asia Travel - al 35 jaar
Dé China specialist!
Jouw Chinareis
Stichting EuSino
DimSum reizen
China online reizen
China Minority Travel
WondersofYunnan
Chinese Kookworkshop
Massage in Eindhoven
Chinees leren in Beijing



In de spotlights:


Op zoek naar een passend relatiegeschenk voor uw zakenreis naar China of Taiwan? Fotoboek Holland of Amsterdam in het Chinees. Fraai uitgegeven en makkelijk mee te nemen, zie webshop Zaiton.nl

Uw bedrijf in de spotlights?
Handig voor korte acties zoals nieuw bedrijf of aanbiedingen. Max. 20 woorden. Lees hier meer..!

Het weer in Beijing